Menu
   


Økonomikørsel

Længere på literen...
bedre økonomi...renere miljø.


Bilfabrikkerne har i snart mange år forsøgt at få bilerne til at køre længere på en liter brændstof.Og de fleste bilfabrikker har de senere år lanceret biler, som kører på ren el, eller en kombination af el og brændstof.
Begrundelsen er jo ganske simpel - hensynet til renere miljø og mindre CO2-udslip spiller en stadigt større rolle i den globale tankegang på klimaområdet.'
Det hele hjælper bare ikke så meget, hvis bilisterne ikke kan finde ud af at udnytte bilernes nye teknologi, men blot fortsætter med at køre, som de plejer.Og det er der rigtig mange bilister, der gør.At ændre sine kørevaner er rigtig svært, det kræver motivation.
Her på siden har jeg forsøgt at give en kort forklaring på, hvorfor, det er smart at ændre sin kørestil og en anvisning på, hvordan man bør køre i en moderne bil.
6 Gode råd.

Træd kun speederen 1/3 ned under acceleration.

Skift til et højere gear tidligst muligt.

Kør ikke hurtigere, end det er nødvendigt.

Vær forudseende og undgå stop i kørslen.

Slip gaspedalen og lad bilen rulle i gear længst muligt.

Brug bilens start-stop funktion.
Denne VW Passat TDI 130 Highline er opgivet til 15,6 km/l. Jeg har fået den ned på et forbrug på 4,9 liter/100 km, svarende til 20,4 km/l.
Teknologien bag økonomikørsel.

Der er nogle gode grunde til, at en bestemt køremåde er den mest økonomiske. Herunder en kort forklaring på nogle af de vigtigste.

Acceleration.

Hvis du træder speederen helt i bund under acceleration, kommer du måske nok en smule hurtigere op i hastighed - og dermed op til marchhastighed. Men den mængde brændstof, du putter ind i motoren, står slet ikke må med anstrengelserne, blandt andet fordi du som regel skal slippe speederen igen ret hurtigt for at skifte til næste gear.

Motoromdrejninger.

Enhver motor har det, man kalder indre friktion. Det er et udtryk for den energi, motoren bruger på at overvinde sin egen friktion i stempler, krumtapaksel, tandhjul og så videre.
Og jo højere omdrejninger motoren kører med, jo højere bliver motorens indre friktion. Derfor er det god kørselsøkonomi at holde motorens omdrejninger så langt nede som muligt.

Hastighed.

Den største modstand, en bil har, er luftmodstanden. Jo hurtigere, man kører, jo mere energi skal bilen bruge for at komme fremad. Hvis du fordobler hastigheden, skal bilen bruge fire gange mere energi til at overvinde luftmodstanden.
Der er derfor rigtig god økonomi i at holde hastigheden på at fornuftigt - lavt - niveau.

Påløb.

Når man slipper gaspedalen og lader bilen rulle med påløb, det vil sige i det gear, bilen kører i, uden at koble ud, lukker motoren i moderne biler automatisk for brændstoftilførslen, og brændstofforbruget er dermed nul.
Hvis du derimod træder koblingen ned, skal motoren gå i tomgang, da bilens bevægelsesenergi ikke længere trækker motoren med rundt, og dermed bruger du mere brændstof end nødvendigt.

Økonomikørsel i en stresset hverdag...

Hverdagskørsel er faktisk den største trussel mod en økonomisk kørestil. De fleste billister oplever det at køre fra et sted til et andet som ineffektiv tid, og kørslen skal derfor overstås så hurtigt som muligt. Altså træder vi gaspedalen lidt for langt ned under acceleration, vi kører lidt hurtigere end nødvendigt og vi venter med at bremse til sidste øjeblik.
Denne kørestil er ikke økonomisk, men det kræver store mentale anstrengelser at ændre på disse kørevaner fordi økonomikørsel opleves som langsommeligt og tidskrævende.
Det pudsige er, at utallige forsøg med økonomikørsel har vist, at økonomisk kørsel ikke tager længere tid, blandt andet fordi man kører mere forudseende og nærmest "glider" gennem trafikken.
Susanne Selmer..e-mail: ruinen@paradis.dk
Gengivelse af tekst og billeder kun med skriftlig tilladelse